Over Bob Scholte Fine Art
Waar passie en academisch onderzoek samenkomen
De kunst van het ontdekken: mijn reis als kunsthandelaar
Niet elke ontdekking begint met een schatkaart. Mijn reis in de kunsthandel begon zonder startkapitaal of kruiwagen, maar werd gedreven door een innerlijke roeping – een fascinatie voor verhalen, niet alleen die van mensen, maar van objecten. Op mijn 14e kocht ik mijn eerste schilderij op een antiekmarkt. Die ene aankoop verkocht ik, waarna het er twee werden, twee werden vier, etc. Stap voor stap bouwde ik mijn collectie uit, geleid door zorgvuldige keuzes. In dit vak telt elk detail. Fouten zijn kostbaar.
Academisch onderzoek & handig speurwerk
Deze aanpak, gevoed door passie, nieuwsgierigheid en academische interesse, leidde mij verder. Met een achtergrond in Geschiedenis (BA, Leiden) en Kunstgeschiedenis (BA, Leiden; MA, Amsterdam) voelde ik mij niet thuis in musea, galeries of het onderwijs, maar juist in het handelaars-bestaan. Het was toen dat ik besloot mij professioneel te richten op de kunsthandel. Als een van de jongste kunsthandelaren van Nederland combineer ik intuïtie met gedegen onderzoek, waarbij mijn passie voor kunst en academische achtergrond elkaar versterken.
" Bij de Nationale Politie, team Kunst & Antiek Criminaliteit, leerde ik de schaduwzijde kennen van de kunstmarkt "
Het handelaars-oog; herkennen wat je ziet
Mijn werk begint met een detail dat opvalt in de stroom van anonieme kunstwerken op de kunstmarkt – een intuïtieve vonk die leidt tot grondig speurwerk. Door stijlvergelijking en archiefonderzoek ontrafel ik vergeten verhalen, verborgen in schilderijen die ten onrechte over het hoofd zijn gezien. Ik geef deze kunstwerken hun verloren identiteit en betekenis terug, zodat ze als stille getuigen weer een stem krijgen.
Geduld en instinct: mijn eerste bijzondere vondst
Elke gevonden 'sleeper' voelt als een overwinning – niet alleen voor mij, maar ook voor de kunst zelf. Een spel van geduld, toewijding en instinct. Want wat ik doe, draait niet alleen om kopen of verkopen, maar om herkennen wat anderen niet zien en toeslaan op het juiste moment.
Een sleutelmoment in mijn carrière was het vinden van Femme assise (1929), vervaardigd door de Franse kubist André Lhote, dat ik in Nederland kocht en later in Parijs aan de officiële oeuvrecatalogus toevoegde. Deze ontdekking vond zijn weg naar de Nederlandse media, waaronder de talkshow Eva Jinek. Een paar weken later stuitte ik op een werk dat aan een leerling van Jan van Goyen wordt toegeschreven, en daarmee was de weg geopend voor nog vele andere ontdekkingen. Het was een bevestiging van mijn missie: het herontdekken van wat vergeten leek.
Unieke samenwerkingen: kunstcriminaliteit, kunstbeurzen & taxaties
De kunsthandel opende deuren naar unieke samenwerkingen, zoals mijn betrokkenheid bij de Nationale Recherche, team Kunst & Antiek Criminaliteit. Een jaar lang keek ik mee achter de schermen van de kunstwereld en ontdekte ik haar schaduwzijde. Ik zag vervalsingen, gestolen werken en verloren erfgoed. Maar ik leerde ook wat onmisbaar is: een getraind oog, diepgaand onderzoek en de durf om te vertrouwen op intuïtie. Naast mijn werk als kunsthandelaar ben ik verbonden aan Waardewerk, een toonaangevende maatschap gespecialiseerd in kunsttaxaties & consultancy. Daarnaast ben ik actief op de kunstbeurzen PAN en TEFAF, waar ik assisteer bij de keuring.
Kunst als levensdoel: Tableau Magazine Blog
In mijn vaste rubriek 'Kunstjacht' in Tableau Magazine deel ik deze avonturen. Ik schrijf over mijn zoektocht naar kwaliteit en het herkennen van wat verloren gewaand is. Want uiteindelijk is dat waar het om draait: de verhalen die kunstwerken vertellen, de emoties die ze oproepen, en de sfeer die ze uitstralen.
Met een sterk moreel kompas doe ik zaken, zodat iedereen tevreden naar huis gaat. De prijzen zijn transparant en de kwaliteit is gewaarborgd. Kunstwerken zijn bijzondere artefacten, die het verleden met het heden verbinden. Kunst aan de muur moet stralen, gezien en gekoesterd worden. Voor mij is dit geen werk. Het is mijn levensdoel.